måndag 3 februari 2014

Samtalsfärdigheter fortsättning...

De följande kapitlen i boken tar bland annat upp olika slags samtalsfärdigheter så som att medla mellan parter, förändra med jag-budskap, ifrågasätta och konfrontera.
Det jag vill lyfta fram är att aktivt lyssnande, tajming, öppna frågor, tydlighet samt användandet av ett enkelt språk är några av de ingredienser som ligger till grund för ett bra samtal. Respekt och förtroende för varandra är också oerhört viktigt. Dessa färdigheter nämns vid upprepade tillfällen i boken. 

Hur gör man då för att skapa en god relation i samtalet? 
Jag tror att det är viktigt att medparten känner att jag är genuint intresserad av vad han/hon har att säga. Detta kan jag visa just genom att lyssna aktivt, ställa nyfikna frågor, tänka på mitt kroppsspråk samt visa empati.

Vissa samtal är vägledande, dessa läser jag om i kapitel 10. Vid vägledande samtal krävs sakkunskap. Vägledaren tar reda på vem hon möter, vilka förutsättningar samt vilken ambitionsnivå den personen har. Starta samtalet med att lyssna aktivt. Här nämns den sk "Sokratiska dialogen" dvs växelverkan av frågor som klargör medpartens resonemang- dessa gör så att samtalet blir ett samarbete. Största fördelen är att medparten ges initiativet i samtalet och i sitt liv, något som går förlorat när vägledaren instruerar. Vägledaren ställer frågor som medparten kan svara på och problemet beskrivs så konkret som möjligt. I vägledande samtal kan råd ges i fyra steg: 1) medpartens bild, 2) en gemensam bild, 3) medpartens förslag, 4) gemensamma förslag på lösningar. Målet med de fyra stegen är att komma fram med så många förslag som möjligt utan att stanna upp och värdera dem. Målet är också att medparten är aktiv. Förslagen rangordnas utifrån för och nackdelar. Denna samtalsmodell tar tid men medparten känner sig aktiv, ansvarstagande och accepterad. Målet med dessa motiverade samtal är att visa medparten vad den vinner på förändring.

Hur ska man nu träna dessa olika samtalsfärdigheter? 
Rollspel är ett alternativ som nämns i boken. Här kan man träna en färdighet i taget exempelvis aktivt lyssnande, spegling, öppna frågor. Då vi har tränat rollspel på utbildningen så har jag känt mig lite obekväm. Jag tycker det är svårt att "få till " de rätta frågorna. Känns inte alltid helt bekvämt men jag vet att övning ger "samtalsfärdigheter". Jag får helt enkelt ta till mig orden i kapitel 12:

" Färdigheten behöver inte kännas bra för mig, däremot för den jag samtalar med." 

Dessa ord får avsluta min sammanfattning och reflektion över boken "Samtalsfärdigheter-stöd, vägledning och ledarskap" av Erik Rautalinko.
En bok som jag tycker har gett mig ännu mer "kött på benen" då det gäller samtal.

Nu ska jag fortsätta praktisera dessa samtalsfärdigheter tillsammans med min lärarstudent de kommande veckorna. Det ser jag fram emot!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar