torsdag 20 mars 2014

Varför är din iphone så stor?

IKT-användandet i förskoleklass.
Jag arbetar i en förskoleklass där vi använder Ipad och dator främst som ett av många verktyg för att ge barnen varierade upplevelser och inlärningsmodeller. Vi har tre Ipads på 18 barn och barnen samarbetar ofta två och två då de använder dessa.
De appar som vi i första hand använder under förskoleklass tiden är följande:
Matte appen "Fingu", Här tränar barnen antalsuppfattning bla genom att se antalet frukter på skärmen och därefter trycka rätt antal med fingrarna.



Appen:"Skriv & läs" Detta är en helt ny app för oss och vi tänker använda den för att skriva egna sagor. Här uppmuntrar vi barnen att arbeta två och två.

"Puppet pals" är en app där barnen gör egen "dockteater" även här arbetar de två och två och fantiserar ihop olika sagor. Något som barnen visar uppskattning inför. Dessa sagor har vi även visat på storbild inför övriga kompisar.

Då jag läste rapporten " Varför är din ipad så stor?" (se länk nedan) fick jag följande funderingar:
Varför känner jag mig lite obekväm inför användandet av IKT? Vad hindrar mig?
Det jag har kommit fram till är att jag tror att det är svårt att använda ex ipad eller att göra en presentation på datorn. De senaste dagarna har jag (tack vare mentorsutbildningen!) tvingat mig själv till att göra en presentation på datorn och upptäcker till min förvåning att det gick hur bra som helst! Lätt var det också ;-) En ny erfarenhet som jag dessutom fick dela med mig av till kollegor. Kul!
När det gäller att använda ipad och nya appar så är motståndet fortfarande lite tufft, men jag tänker mig att jag ska lära tillsammans med barnen. Barn kan mycket och de har inte den "rädslan" för ny teknik som jag känner att jag har. Detta kräver lite mer tid och jag måste tänka att vi gör det tillsammans. Jag,som pedagog, behöver inte kunna allt innan utan vi upptäcker tillsammans barnen och jag. Det ska bli riktigt kul att testa appen Skriv & läs!


http://www.erikaolsson.se/files/varfor-ar-din-iphone-sa-stor.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar