Hur kan ni hjälpa adepten att pröva alla delar?
Det är viktigt att göra upp en plan över områden som vi behöver samtala och reflektera kring, personligt, yrkesmässigt och socialt. Här ser jag skolverkets kompetensprofil som en grund.
Vilka erfarenheter/ kunskaper kan du bidra med?
Jag kan bidra med många års erfarenhet i yrket och kunskap kring handledande samtal. Det jag vet med mig är att jag behöver lyssna mer i samtalet så att det blir en dialog där vi båda har del i samtalet. Jag har också kunskap och erfarenhet att leda både barn och vuxna.
Vilka är dina egna förväntningar?
Jag ser fram emot att möta adepten som kollega med unika erfarenheter. Att få tid att samtala kring dilemman som han/hon möter. Jag förväntar mig att jag får lära mig massvis tillsammans med adepten/kollegan.
Hur kan du se till att tid skapas som behövs för att ta vara på kontakten med
adepten?
Detta får jag göra i samråd med min rektor. Det bästa hade varit om det fanns gemensamma riktlinjer i Mölndals stad gällande tidsaspekten.
Kan du vara långsiktigt engagerad?
Detta ser jag som en förutsättning i mitt mentorskap både för mig och adepten. Ett måste helt enkelt.
Vilka hinder/ dilemman kan ni se i detta uppdrag?
Det svåraste skulle vara om inte den ömsesidiga respekten fanns mellan adept och mentor.Att samspelet skulle vara ojämnt och tilliten inte skulle finnas. Detta anser jag vara ett måste så att lärande och utveckling sker. Bedömningsaspekten kan vara lite ovan samt om inte tid för handledning avsattes.
Kloka tankar Monica! Du skulle passa väldigt bra som mentor med alla dina intressanta funderingar, tror jag !
SvaraRadera