I tisdags var jag på en jätte inspirerande dag som handlade om IKT i förskolan.
Pedagoger från Ormås förskola och Bifrost förskola delade med sig av sina erfarenheter kring användandet av Ipad samt dokumentations verktyget ”Unikum”.
Dagen gav mig en massa att tänka på och en vilja att pröva nytt! Med huvudet fullt av inspiration kom jag tillbaka till förskoleklassen och vi provade att använda Ipad på, för oss, nytt sätt. Vi tog med oss dessa ut i skogen. Barnen fick fritt välja hur de ville använda dem. Några barn fotograferade, andra gjorde små filmer om de vårtecken som vi såg. När vi kom tillbaka till skolan så kopplade vi upp Ipaden till storbild så att vi alla kunde se och reflektera över vad vi hade hittat i skogen. Här blev det ett nytt lärande tillfälle för barnen. De barn som hade fotograferat fick berätta vad de tagit för bilder och filmen visades till barnens stora glädje.
Vad har jag nu lärt mig av detta? Jo, jag som inte har sett Ipad som ett naturligt verktyg att använda börjar känna mig allt mer övertygad om att det är ett verktyg som är lätt använt och passar barnen. Jag ser att jag tar små steg framåt och upptäcker att jag tycker det är kul!
Ormås pedagogerna fick mig också att reflektera över att barnen lätt tar till sig digitala verktyg. Hur är jag rustad för att möta dessa ”digitala infödingar”, jag som är ”digital invandrare”? Jag måste, som jag skrivit i tidigare inlägg, ta barnen till hjälp för att lära tillsammans.
Detta gjorde jag nu i veckan. Vi skulle arbeta med appen ”Puppet pals” och jag hade bara gjort det vid några få tillfällen tidigare. Det uppstod lite problem och då frågade jag ett barn och han visade sin kompis (och mig) hur vi skulle göra. Detta lyfte jag inför hela gruppen, att pojken hjälpt mig att lösa app problemet. Han blev stolt och ännu mer villig att hjälpa nästa barn som behövde hjälp. Jag tror att pojkens självkänsla stärktes!
Pedagogerna från Bifrost förskola delade med sig av sina erfarenheter kring pedagogisk dokumentation i Unikum. Jag blev inspirerad och lyfte detta med min rektor då jag kom tillbaka till skolan. Jag upplever att förskoleklassen ofta kommer i kläm då det gäller olika saker. I detta fall användandet av Unikum. Förskolorna i vårt område använder detta dokumentations verktyg och de övriga klasserna på skolan har också börjat. Vi kommer fortsätta samtala kring hur? och på vilket sätt? vi i förskoleklassen ska ta oss an detta pedagogiska verktyg. Spännande med ännu en utmaning!
Wow - så mycket du hunnit med :) precis vad du uttryckte i förra veckan. Kul! Ett IPAD lärande tillsammans med barnen. Ses tisdag!
SvaraRaderaSå jättebra skrivet Monica, man förstår precis vilken upplevelse du hade. Älskar de där stunderna i arbetet när allt helt plötsligt faller på plats och man liksom får den där härliga aha-känslan samtidigt som hundra idéer och visioner plötsligt uppenbaras och man kommer på massor av sätt att göra jobbet mer utmanande och spännande !
SvaraRadera