måndag 10 november 2014

Vad berättas om mig?

Jag har läst boken "Vad berättas om mig?" av Bente Svenning.
Boken handlar om barns rättigheter och möjligheter till inflytande i dokumentationen och riktar sig främst till förskolan.
Boken ger mig många funderingar kring vem som "äger" dokumentationen. Jag rannsakar mig själv och ställer mig frågan "För vem dokumenterar jag?","Får barnen vara med och påverka vad som dokumenteras?".
Många gånger möter jag barn som säger "Kan inte du ta kort på vårt bygge, teckning osv?" De visar stolt upp sig på bilden, oftast med ett härligt leende, men det finns barn enl Bente Svenning som faktiskt inte vill bli fotograferade/ dokumenterade. Hur lyhörd är jag för dessa barn? Ibland så tror jag att vi dokumenterar för att visa föräldrarna hur mycket vi gör i förskolan/ förskoleklassen. Denna dokumentation tycker jag är viktig men vi får inte glömma respekten för de enskilda barnen och deras inflytande över vad som berättas om dem.

Bente Svenning nämner också begreppen "barnperspektiv och barns perspektiv". Hon menar att vårt sätt att möta och skapa relationer till barnen påverkas av vårt barnperspektiv.
Ett barns perspektiv kan bli synligt när barnet får komma med sina egna tankar och funderingar utan att de tolkas av vuxna. Ofta tror vi vuxna enl Bente Svenning , att vi vet vad barnen känner/ är bäst för dem och handlar där efter. Hon lyfter även fram vikten av vår barn syn och hur den påverkar vårt handlande. Lyhördhet och respekt för varje barns integritet är några av de ord som jag tar med mig.

Jag tycker att boken ger mig ännu mer funderingar och jag reflekterar över hur jag själv förhåller mig till dokumentationen och till respekten för det enskilda barnets önskan och vilja att vara en del av förskolan/ skolans dokumentation.

Detta var några av de tankar jag fått då jag läst boken " Vad berättas om mig?" av Bente Svenning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar