Under hösten har vi i mitt arbetslag haft diskussioner kring hur och vad vi dokumenterar. Vi har börjat diskussionen om vad som skiljer dokumentation från pedagogisk dokumentation. Tillsammans har vi konstaterat att vi alla dokumenterar olika händelser och upplevelser, men vi brister i samtalen med barnen om vad vi dokumenterat. Detta är något som vi ska bli bättre på. Jag ser det som en utmaning att vidare utveckla detta - ett steg som vi tillsammans ska ta. Vi behöver fortsätta våra samtal och se över hur vi får med barnen i vår dokumentation, så att det blir lärande tillfällen för barnen och oss!
Jag är ofta ivrig och vill se resultat direkt men jag inser att det tar tid att implementera nya verktyg och förhållningssätt gällande pedagogisk dokumentation! Nästa steg blir att fokusera på att samtala med barnen vad de lärt, vad de gjort och vad de tänkt utifrån vår dokumentation.
Jag ser fram emot en vårtermin där den pedagogiska dokumentationen tar större plats i vår vardag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar