Portfoliometodikens idé bygger på att träna eleven att lära sig utveckla en egen förståelse, hjälpa eleven att få fatt i sin egen utveckling inom olika områden, samt möjlighet att gå tillbaka, jämföra och fundera kring sin egen kunskapsutveckling.
För att detta ska vara möjligt krävs ett trevägs samarbete mellan lärare, elev och föräldrar.
Portfolio följer eleven och ett urval av den kunskapsutveckling som skett sparas i portfolion. Detta urval sker i dialog med eleven, och ska gynna hen. Portfolion är en lärstrategi där eleven lär sig sätta upp mål, fokusera uppmärksamheten, själv värdering, metakognitivt tänkande samt reflektion. Portfoliometodiken är också ett förhållningssätt som fokuserar på det positiva, ser vad eleven kan och dess möjligheter samt vad som kan förbättras.
Portfolio är också en strategi för bedömning och värdering samt en kommunikations strategi. Genom detta lär sig eleven att arbeta med bedömning och värderings kriterier, sätta upp mål, genomföra samt utvärdera sitt arbete. Portfolion uppmuntrar olika samtal kring lärandet och eleven lär sig sätta ord på lärprocessen. Roger Ellmin nämner i sin föreläsning några nyckelkomponenter i portfolioarbetet för reflektion :
- Vad man gör?,
- Varför man gör det ?
- Vad blev resultatet?
- Hur går man vidare?
Dessa frågor får eleven att beskriva, analysera samt planera sitt arbete framåt. Reflektionen bör göras kontinuerligt, före, under och efter arbetet.
Portfolion är också ett bra redskap vid utvecklingssamtal. Eleven kan visa konkret vad hen gjort och vilken kunskapsutveckling som skett samt vad hen vill lära. Även här läggs fokus på elevens styrkor. Eleven kan också jämföra sig själv med sig själv över tid och se utvecklingen lättare. Föräldrar får ett konkret material att samtala kring och ser sitt barns utveckling. Lärare kan genom portfolion lättare individualisera och ge stöd till eleven. Här ser man vikten av trevägs samarbetet mellan eleven, föräldrar samt lärare. Genom portfolion får alla en konkret bild av elevens lärprocess och kunskapsutveckling.
Portfolio har tidigare,för det mesta,varit analog men jag ser att utvecklingen mot en digital portfolio är ett steg i rätt riktning. Dagens samhälle inkluderar digitala verktyg och det möjliggör att lättare arkivera, länka, sammankoppla läroplanen till det eleven gör/ lär sig.
I vår skola har vi börjat använda unikum som ett dokumentations verktyg och här ser jag möjligheter att dokumentera elevers kunskapsutveckling. Min största utmaning är att utveckla mitt förhållningssätt och ”släppa in” dokumentationen i elevernas och min vardag. Jag ser många möjligheter och tycker det är spännande att vara en del i denna process!
Jag vill avsluta med några tänkvärda ord som Roger Ellmin sa i sin föreläsning,"...Det är viktigt att portfolio är ett redskap för lärande-inte bara en lagringsmetod.... Lyckas vi behålla detta så är den digitala portfolion ett kraftfullt verktyg i elevers lärande!"
Inspelat 20121030 Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Eva Mårell-Olsson
Lgr11. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm: Edita (2.7)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar